DIGI.DR slovar

Digitalno državljanstvo
Digitalno državljanstvo je sposobnost aktivnega, stalnega in odgovornega sodelovanja v skupnostih na spletu in zunaj njega s kompetentnim in pozitivnim ravnanjem z digitalnimi tehnologijami (prek ustvarjanja, dela, deljenja, druženja, raziskovanja, igranja, komuniciranja in učenja). Svet Evrope področje digitalnega državljanstva deli na tri področja, ki imajo skupno 10 dimenzij:
Področje 1: Biti na spletu:
- Dimenzija 1: Dostop in vključenost
- Dimenzija 2: Učenje in ustvarjalnost
- Dimenzija 3: Medijska in informacijska pismenost
Področje 2: Dobrobit na spletu:
- Dimenzija 4: Etika in empatija
- Dimenzija 5: Zdravje in dobro počutje
- Dimenzija 6: e-prisotnost in komunikacije
Področje 3: Pravice na spletu:
- Dimenzija 7: Aktivno sodelovanje
- Dimenzija 8: Pravice in odgovornosti
- Dimenzija 9: Zasebnost in varnost
Dimenzija 10: Ozaveščenost potrošnikov
Digitalni državljan
Digitalni državljan je oseba, ki je sposobna kompetentno in pozitivno ravnati z razvijajočimi se digitalnimi tehnologijami; aktivno, stalno in odgovorno sodeluje v družbenih in državljanskih dejavnostih; je vključena v proces vseživljenjskega učenja (v formalnem, neformalnem in priložnostnem okolju) ter je zavezana k nenehnemu varovanju človekovih pravic in dostojanstva.
Izobraževanje za digitalno državljanstvo
Izobraževanje za digitalno državljanstvo je opolnomočenje učencev vseh starosti z izobraževanjem ali pridobivanjem kompetenc za učenje in aktivno udeležbo v digitalni družbi, da na spletu uveljavljajo in branijo svoje demokratične pravice in odgovornosti ter spodbujajo in varujejo človekove pravice, demokracijo in pravno državo v kibernetskem prostoru.
Biti na spletu (področje digitalnega državljanstva)
Področje “biti na spletu” (ang. “being online”) se osredotoča na temeljne spretnosti, dostop in digitalne kompetence, ki jih posamezniki potrebujejo za učinkovito navigacijo v digitalnih okoljih. Vključuje digitalno vključevanje, pismenost in ustvarjalno sodelovanje z digitalnimi tehnologijami. To področje zagotavlja, da imajo posamezniki enake možnosti za sodelovanje v digitalnem svetu in da pridobijo potrebne spretnosti za uporabo tehnologije pri učenju, inovacijah in kritičnem razmišljanju. Dostop do digitalnih tehnologij ostaja bistven dejavnik pri spodbujanju vključujoče udeležbe, saj lahko razlike v povezljivosti in digitalni pismenosti povečajo družbene neenakosti.
Dobrobit na spletu (področje digitalnega državljanstva)
Področje “dobrobit na spletu” (»well-being online«) obravnava telesne, duševne in čustvene vplive digitalnega udejstvovanja ter poudarja odgovorno in zdravo interakcijo s tehnologijo. Obravnava digitalno etiko, empatijo, duševno zdravje in sposobnost vzdrževanja uravnoteženih digitalnih navad. To področje poudarja pomen spodbujanja spoštljivih spletnih interakcij, zmanjševanja tveganj, kot sta spletno ustrahovanje in digitalna zasvojenost, ter spodbujanja digitalne pozornosti. Ker digitalne tehnologije vse bolj oblikujejo družbeno vedenje in čustveno počutje, je za odgovorno digitalno državljanstvo bistvenega pomena, da posameznike opremimo z veščinami za upravljanje njihove digitalne prisotnosti, prepoznavanje škodljivih vsebin in ohranjanje zdravega odnosa do tehnologije.
Pravice na spletu (področje digitalnega državljanstva)
Področje Pravice na spletu (»rights online«), se osredotoča na pravne, etične in državljanske razsežnosti digitalnega udejstvovanja ter zagotavlja, da posamezniki razumejo svoje pravice in odgovornosti v spletnem prostoru. Pokriva vidike, kot so digitalna zasebnost, varnost, svoboda izražanja in ozaveščenost potrošnikov. Ta področje posameznikom omogoča, da v digitalnih okoljih krmarijo z razumevanjem svojih temeljnih pravic, hkrati pa spodbuja odgovorno vedenje, ki spoštuje pravice drugih. Ker se digitalne interakcije vse bolj prepletajo z vladanjem, trgovino in osebnimi svoboščinami, je krepitev ozaveščenosti o digitalnih pravicah in odgovornostih ključna za ohranjanje demokratične, varne in pravične digitalne družbe.
Dostop in vključenost (dimenzija digitalnega državljanstva)
Dostop in vključenost sestavljata 1. dimenzijo digitalnega državljanstva in sodita pod področje Biti na spletu. Nanašata se na dostop do digitalnega okolja in številne kompetence, ki so povezane ne le s premagovanjem različnih oblik digitalne izključenosti, temveč tudi s sposobnostmi, ki jih državljani prihodnosti potrebujejo za sodelovanje v digitalnih okoljih, odprtih za vse manjšine in različna mnenja.
Učenje in ustvarjalnost (dimenzija digitalnega državljanstva)
Učenje in ustvarjalnost sestavljata 2. dimenzijo digitalnega državljanstva in sodita pod področje Biti na spletu. Nanašata se na pripravljenost in odnos državljanov do vseživljenjskega učenja v digitalnih okoljih, ki omogoča razvijanje in izražanje različnih oblik ustvarjalnosti z različnimi sredstvi in v različnih okoliščinah. Zajemata razvoj osebnih in poklicnih kompetenc, ki jih državljani potrebujejo za samozavestno in inovativno spoprijemanje z izzivi tehnološko razvitih družb.
Medijska in informacijska pismenost (dimenzija digitalnega državljanstva)
Medijska in informacijska pismenost sestavljata 3.dimenzijo digitalnega državljanstva in sodita pod področje Biti na spletuBiti na spletu. Nanašata na sposobnost interpretacije, razumevanja in izražanja ustvarjalnosti državljanov in državljank kot kritično mislečih oseb v digitalnih medijih. Medijska in informacijska pismenost sta znanji, ki ju je treba pridobiti z izobraževanjem in nenehnimi izmenjavami z okoljem. Pomembno je, da državljani z digitalnim svetom niso zgolj seznanjeni in da so zmožni bistveno več, kot na primer le uporabljati en ali drug medij. Digitalni državljani morajo kot osnovo za smiselno in učinkovito sodelovanje v svoji skupnosti zavzemati stališče, ki temelji na kritičnem mišljenju.
Etika in empatija (dimenzija digitalnega državljanstva)
Etika in empatija sestavljata 4. dimenzijo digitalnega državljanstva in sodita pod področje Dobrobiti na spletu. Nanašata se na etično vedênje na spletu in medčloveške odnose, ki temeljijo na spretnostih, kot je sposobnost prepoznavanja in razumevanja občutkov in stališč drugih. Empatija je ključnega pomena za pozitivne spletne interakcije in uresničevanje možnosti, ki jih ponuja digitalni svet.
Zdravje in dobro počutje (dimenzija digitalnega državljanstva)
Zdravje in dobro počutje sestavljata 5. dimenzijo digitalnega državljanstva in sodita pod področje Dobrobiti na spletu. Nanašata se na dejstvo, da digitalni državljani živijo tako v virtualnih kot tudi v resničnih okoljih. Zato zgolj osnovne digitalne kompetence ne zadoščajo. Posamezniki potrebujejo tudi nabor stališč, sposobnosti, vrednot in znanj, zaradi katerih se bolje zavedajo problematike, povezane z zdravjem in počutjem. V digitalno razvitem svetu zdravje in dobro počutje pomenita zavedanje o izzivih in priložnostih, ki lahko vplivajo na dobro počutje, med drugim tudi o zasvojenosti s spletom, ergonomiji in drži ter prekomerni uporabi digitalnih in mobilnih naprav.
e-prisotnost in komunikacije (dimenzija digitalnega državljanstva)
Spletna prisotnost in komunikacija sestavljata 6. dimenzijo digitalnega državljanstva in sodita pod področje Dobrobit na spletu.Nanašata se na razvoj osebnih in medosebnih lastnosti, ki so digitalnim državljanom v pomoč pri vzpostavljanju in ohranjanju spletne prisotnosti in identitete ter pozitivnih, vzajemnih in doslednih spletnih odnosov. Vključujeta kompetence, kot sta spletna komunikacija in interakcija z drugimi v virtualnih družbenih okoljih, pa tudi upravljanje lastnih podatkov in sledi.
Aktivno sodelovanje (dimenzija digitalnega državljanstva)
Aktivno sodelovanje sestavlja 7. dimenzijo digitalnega državljanstva in sodi pod področje Pravice na spletu. Nanaša se na kompetence, ki se jih morajo državljani v celoti zavedati, ko vzajemno delujejo v svojem digitalnem okolju, saj jim to omogoča odgovorno odločanje ter dejavno in pozitivno naravnano sodelovanje v demokratičnih kulturah, v katerih živijo.
Pravice in odgovornosti (dimenzija digitalnega državljanstva)
Pravice in odgovornosti sestavljata 8. dimenzijo digitalnega državljanstva in sodita pod področje Pravic na spletu. Pravice in odgovornosti imajo državljani v fizičnem svetu, enako pa velja tudi v spletnem svetu za digitalne državljane. Digitalni državljani imajo pravice do zasebnosti, varnosti, dostopa in vključenosti, svobode izražanja in še več. A te pravice jim prinašajo tudi določene odgovornosti, kot so etika in empatija ter druge, s katerimi se zagotavlja varno in odgovorno digitalno okolje za vse.
Zasebnost in varnost (dimenzija digitalnega državljanstva)
Zasebnost in varnost sestavljata 9. dimenzijo digitalnega državljanstva in sodita pod področje Pravic na spletu. Čeprav sta tesno povezana, gre za dva različna pojma: zasebnost pomeni predvsem varstvo lastnih in tujih osebnih podatkov na spletu, varnost pa je bolj povezana z zavedanjem lastnih dejanj in vedênja na spletu. Zajemata kompetence, kot so upravljanje podatkov, in vprašanja v zvezi s spletno varnostjo (vključno z uporabo filtrov za iskanje, gesel, protivirusne programske opreme in požarnega zidu) za reševanje in preprečevanje nevarnih ali neprijetnih dogodkov.
Ozaveščenost potrošnikov (dimenzija digitalnega državljanstva)
Ozaveščenost potrošnikov sestavlja zadnjo, 10. dimenzijo digitalnega državljanstva in sodi pod področje Pravic na spletu. Nanaša se na dejstvo, da je svetovni splet z vsemi svojimi razsežnostmi, kot so družbeni mediji in drugi virtualni družbeni prostori, okolje, v katerem so digitalni državljani pogosto tudi potrošniki. Razumevanje vpliva poslovne stvarnosti v spletnih okoljih je ena od kompetenc, ki jo bodo posamezniki morali pridobiti, da bodo kot digitalni državljani ohranili svojo avtonomijo.
