Evropsko leto digitalnega državljanstva: nov zagon za odgovorno in varno spletno življenje

ponedeljek, 10. 02. 2025

Pred 25 leti smo živeli brez pametnih telefonov in družbenih omrežij – danes pa spletno okolje oblikuje naš vsakdan, način učenja in povezovanja s svetom. Več milijard ljudi vsakodnevno komunicira, ustvarja in deli informacije na spletu. To spreminja način, kako živimo, se učimo in delujemo kot družba. Toda, ali smo pripravljeni na izzive, ki jih prinaša digitalna doba?

Evropsko leto digitalnega državljanstva in izobraževanja 2025 je priložnost za dvig ozaveščenosti o pomenu digitalnega državljanstva ter za krepitev spretnosti, ki so ključne za odgovorno in aktivno delovanje v spletnem okolju. Svet Evrope s to pobudo spodbuja sodelovanje držav članic, izmenjavo dobrih praks in skupno oblikovanje ciljev za prihodnost izobraževanja digitalnih državljanov.

Na te izzive smo se odzvali s projektom Krepitev digitalnega državljanstva v slovenskih vzgojno-izobraževalnih zavodih (DIGI.DR). Namenjen je krepitvi digitalnih kompetenc ter vzpostavitvi dobrih praks na področju medijske vzgoje in digitalnega državljanstva v vrtcih in šolah. Pobuda združuje že obstoječe prakse partnerjev, kar bo omogočilo hitrejši in učinkovitejši napredek.

Zakaj je takšno izobraževanje pomembno?

Digitalno okolje ponuja številne možnosti za učenje, ustvarjanje in komunikacijo. Hkrati prinaša izzive, kot so dezinformacije, sovražni govor, spletno ustrahovanje in zloraba osebnih podatkov.

Raziskava Sveta Evrope, v katero je bilo vključenih 21.000 staršev iz 46 držav, je pokazala, da tretjina staršev ne razume koncepta digitalnega državljanstva. Enako velja za učitelje, je na dogodku Mreža znanja povzela Janice Richardson, strokovnjakinja za digitalno državljanstvo.

Ugotovili so, da manj kot polovica staršev pozna otrokove spletne prijatelje. Manj kot 40 odstotkov staršev se s svojimi otroki pogovarja o spoštljivem vedenju na spletu, medtem ko se jih 75 odstotkov z njimi pogovarja o spletnem nadlegovanju. Samo vsak deseti starš z otrokom ustvarja spletne vsebine, medtem ko jim eden od petih pokaže, kako naj uporabljajo družbena omrežja.

Vse to prinaša potrebo po izobraževanju.

Kdo je digitalni državljan?

To je posameznik, ki zna kritično in odgovorno uporabljati digitalne tehnologije za ustvarjanje, učenje, komuniciranje in sodelovanje v družbi. Razume in spoštuje temeljne pravice, ceni raznolikost ter si nenehno prizadeva za pridobivanje novih znanj in veščin. Koncept digitalnega državljanstva, kot ga je zasnoval Svet Evrope, zajema tri ključna področja:

  • biti na spletu (medijska in informacijska pismenost, dostop in vključenost, učenje in ustvarjalnost),
  • dobrobit na spletu (etika in empatija, zdravje in dobro počutje, e-prisotnost in komunikacija),
  • pravice na spletu (aktivno sodelovanje, pravice in odgovornosti, potrošniška ozaveščenost).

Kako lahko odrasli prispevajo k digitalni pismenosti otrok?

Starši in učitelji imajo ključno vlogo pri usmerjanju otrok v digitalnem svetu, je poudarila Janice Richardson. Z zgledom, pogovorom in usmerjanjem jim pomagajo razvijati kritično mišljenje, prepoznavati zanesljive informacije ter uporabljati digitalne tehnologije odgovorno in varno. Skupaj ustvarjajo okolje, v katerem se otroci učijo etične rabe interneta, spletne varnosti ter pomena spoštljive in konstruktivne komunikacije.

Leto 2025 bo prelomnica za digitalno državljanstvo

To bo leto, ko se bodo različni ljudje in organizacije – od vlad do civilne družbe – združili, da bi postavili skupne cilje, si izmenjali dobre prakse in se dogovorili o tem, kako naprej.

Cilji evropskega leta so:

  • povečati ozaveščenost o digitalnem državljanstvu in njegovi vlogi v družbi,
  • izboljšati razumevanje digitalnih kompetenc in načinov njihovega razvijanja,
  • spodbujati izvajanje digitalnega izobraževanja na vseh ravneh izobraževalnega sistema,
  • krepiti sodelovanje med organizacijami, vladami in strokovnjaki na tem področju.

Projekt DIGI.DR bo omogočil učinkovito vključitev digitalnega državljanstva v naš vzgojno-izobraževalni sistem. Obsegal bo smernice, pedagoške pristope in učne materiale za učenje od zgodnjega otroštva dalje – za življenje na spletu in tudi zunaj njega.

Zadnje novice:

Kako ugotoviti, ali je vsebina ustvarjena z umetno inteligenco?

Kako ugotoviti, ali je vsebina ustvarjena z umetno inteligenco?

Zaradi hitrega razvoja umetne inteligence postaja ločevanje med resničnostjo in fikcijo vse težje, sintetične vsebine pa poskušajo pritegniti našo pozornost, vplivati na naša prepričanja, v nekaterih primerih pa nas celo oškodovati.